در کارگاه اختتامیه دانشگاه هیولاسازی، بازیهای رایانهای و آثار مخرب آنها بر ذهن و اعتقادات دینی کودکان و نوجوانان مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جلسه اختتامیه کارگاه دانشگاه هیولاسازی با واکاوی بازیهای رایانهای و آثار مخرب آنها بر ذهن و اعتقادات دینی کودکان و نوجوانان پیش از ظهر امروز با حضور تعداد کثیری از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در سالن اجماعات مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد.
در این کارگاه مهندس مصطفی ضابط، فرزند مرحوم حجت الاسلام حاج عبدالله ضابط و تحلیلگر بازیهای رایانهای به تحلیل برخی برنامهها و بازیهایهای رایانهای رسانههای غربی پرداخت و گفت: یکی از اهداف دشمن در ساخت بازیهای رایانه توجیه جنگ در این بازیها است، یعنی بازی را به گونهای ترسیم کردهاند اگر جنگی صورت میگیرد از روی ناچاری و دفاع است و جنگ را طرف مقابل آغاز میکند و چارهای جز دفاع نیست.
انتقال فرهنگ جنگ از سوی دشمنان با عرضه بازیهای رایانهای
وی با بیان اینکه دشمن از این طریق فرهنگ خود و فرهنگ جنگ را به خوبی به مخاطبان منتقل میکند، افزود: بازیهای رایانهای شناختهشده و پرفروش «کال آف دیوتی»، «اسپیلینتر 3»، «بتل فیلد 3» و بازی قدیمی «یامهدی» با همین هدف ساخته شدهاند.
این تحلیلگر بازیهای رایانهای اظهار داشت: یکی دیگر از اهدافی که دشمنان در بازیهای رایانهای به آن میپردازند، ترویج خشونت است، یعنی اینکه انسان میتواند برای رسیدن به خواستههای خود با خشونت برخورد کند.
ضابط ادامه داد: در همین راستا بازی رایانهای «GTA بازی بی حد و مرز» ساخته و وارد بازار شد که آزادی و زندگی در دنیای مجازی را به مخاطب منتقل میکند و فضای بازی به گونهای طراحی شده که فرد آزاد هر گونه تخلفی را در آن انجام دهد.
دشمن در بازیهای رایانهای به دنبال قبحشکنی برخی مقدسات مسلمانان است
وی قبحشکنی را از دیگر اهداف دشمنان برشمرد و خاطرنشان کرد: دشمن در بازیهای رایانهای به دنبال قبحشکنی برخی مقدسات مسلمانان است و بازیهایی را تولید و ارائه میکند که در آن مسجد، قرآن و نام حضرت علی(ع) و احادیث نماد تروریستبودن است و این را به مخاطب القاء می کند که مسلمانان به ویژه شیعیان افرادی شروری و تروریست هستند.
این تحلیلگر بازیهای رایانهای با بیان اینکه القاء تصور غلط نسبت به ایران و اسلامی از دیگر اهداف دشمنان در ساخت بازیهای رایانهای است، تصریح کرد: این مطلب در تمام بازی های رایانهای ساخت غرب دیده میشود و سریال بلک لیست، سریال نفسگیر 24 و سریال هملند نیز با همین هدف ساخته شدهاند.
تحریف تاریخ از سوی دشمنان در بازیها و سریال های تولیدی
وی با اشاره به این مطلب که دشمن با ساخت برنامهها و سریالها و بازی های رایانهای به دنبال تحریف تاریخ نیز هست، بیان داشت: در فیلم نوح، حریم سلطان، آکادمی گوگوش، بفرمایید شام، دکتر کپی و فیلم سیصد دشمنان تاریخ را تحریف کرده و در ساخت این برنامهها، عکس واقعیت عمل کردهاند.
ضابط افزود: راهحلهای متفاوتی برای مقابله با اهداف پلید و شوم دشمن وجود دارد که حذف ماهواره از زندگی یکی از این راهحل ها محسوب میشود و باید به این مطلب توجه داشته باشیم که ماهواره را به هیچ وجه نمیشود فیلتر یا کنترل کرد.
حذف کارتونهای غربی و جایگزین کردن فعالیتهای آموزشی راهحلی برای مقابله با دشمنان
وی حذف کارتونهای غربی را از دیگر راههای مقابله با اهداف دشمنان دانست و گفت: باید به جای این کارتونها جایگزینهایی را داشته باشیم که انجام فعالیتهای آموزشی(کلاسهای فوقالعاده)، داستانگویی با استفاده از منابع، اینترنت، کتاب، داستان و تخیل خود، ساخت کتاب داستان و نقل داستانی با روایت اسلامی، پرورش خلاقیت کودکان با استفاده از گل رس و شن ها و خمیرهای رنگی، استفاده از بازی های فکری و انتقال واقعیت ها در قالب بازی و داستان از جمله این جایگزینها به جای کارتونهای غربی است.
این تحلیلگر بازیهای رایانهای با بیان اینکه محدود کردن کارتونها از دیگر راهحلهای مقابله با کارتونهای و بازی های رایانهای غربی است، یادآور شد: باید به کارتونهای والت دیزنی و پیکسار حساس باشیم، درباره کارتونها تحقیق کرده و در اینترنت چک کنیم، کارتونها و انیمیشنهای بومی تهیه کنیم، انیمیشنهای خارجی را دوبله و سانسورشده تهیه کنیم، با همراهی فرزندان کارتون ببینینم و کارتون را تفسیر کنیم، حساسیت ایجاد نکنیم و اگر لازم شد سانسور کنیم.
وی فیلتر بازیهای رایانهای را از دیگر راهحلهای جلوگیری از تأثیرپذیری افکار کودکان و نوجوانان دانست و خاطرنشان کرد: باید در کنار بازیهای رایانهای ورزش، بازی و فعالیتهای هیجانی دیگر برای فرزندان مهیا کنیم.
ضابط ادامه داد: نظام ردهبندی سنی بازیهای رایانهای از دیگر راهحلهای مقابله با تشویش اذهان فرزندان است، یعنی باید با کمک سایت ESRA بازیها را براساس سن فرزندان برای آنها تهیه کنیم.
وی در پایان با بیان اینکه راه حلهایی هم برای طلاب جهت جلوگیری از بازیها و کارتونهای غربی وجود دارد، ابراز داشت: برای این کار باید از ورود کارتونهای خطرناک به خانه جلوگیری کنیم، لیست سیاه و سفید از کارتونها و بازیهای خوب و بد تهیه کنیم، دوستان و آشنایان را با دانسته های خود در این راستا آگاه کنیم، کارها و برنامههای خوب را ترجمه، زیرنویس و دوبله کنیم و در محیط رسانه شروع به فعالیت کنیم.
گفتنی است، در پایان این کارگاه دو روزه دانشگاه هیولاسازی گواهینامه آموزشی به حاضرین در جلسه اهدا شد.