خبرگزاری رسا
5 فوریه 2017
خبرگزاری رسا
5 فوریه 2017

ساخت بازی های کامپیوتری توجیهی برای شروع جنگ است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مصطفی ضابط، مدیر عامل مؤسسه فرهنگی هنری خواجه نصیرالدین طوسی عصر دوشنبه در سومین همایش آسیب ­شناسی بازی‌های رایانه ای که در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، به بیان محورهای آسیب رسان بازی های رایانه­ای پرداخت و خاطرنشان کرد: محورهای آسیب رسان این بازی­ها شامل توجیه جنگ قبل از وقوع آن، اسلام ستیزی و شرطی سازی مخاطب، افزایش روحیه خشونت و پرخاشگری، اشاعه فحشا و بلوغ زودرس و اعتیاد و کم تحرکی مخاطبان می­شود.

 

ساخت بازی­های کامپیوتری توجیهی برای شروع جنگ از سوی دشمنان

کارشناس جبهه رسانه فرهنگی انقلاب اسلامی درباره اولین محور آسیب های بازی های رایانه­ای اظهار داشت:  آمریکا و سازنده بازی های کامپیوتری قبل از راه اندازی جنگی در کشوری، با ساختن بازی کامپیوتری و فیلمی آن جنگی را که قرار است در آینده به راه بیندازد، توجیه کرده و بعد اقدام به آن جنگ می­­کنند.

وی با ارائه مثالی از بازی­های رایانه­ای تصریح کرد: نمونه توجیه کردن جنگ، بازی call of duty است که چند سال پیش در آمریکا ساخته شد و امروزه می بینیم که در کشور سوریه به جنگ می­پردازند؛ در آن بازی دقیقا نام خیابان­ها و اسامی­ ای بکار برده شده است که شبیه سازی شده از کشور سوریه است؛ این بازی برای افراد بالغ ساخته و طبق آمار ارائه شده، در سال گذشته میانگین سن بازی در آمریکا 35 سال بوده است.

 

تروریست جلوه دادن ایرانی­ها در بازی های رایانه­ای

مدیر عامل مؤسسه فرهنگی هنری خواجه نصیرالدین طوسی افزود: بازی Splintercell black list نمونه دیگری از بازی هایی است که با در نظر گرفتن سیاستی این برنامه ساخته شده است؛ در این بازی سعی می شود فردی که تروریست است را فارس زبان و ایرانی جلوه دهند و آن فرد به زبان فارسی صحبت می­کند و در تک تک دیالوگ‌های این بازی برای مخاطب ایرانی نیز علیه اسلام و روی مسائل دینی کار شده است.

ضابط با اشاره به یکی دیگر از محورهای آسیب رسان بازی­های رایانه­ای یادآور شد: شرطی شدن یکی دیگر از اتفاق­هایی است که در بازی­های رایانه­ای صورت می­گیرد؛ شرطی شدن این است که انسان نسبت به موضوعی که چند بار اتفاق افتاده، شرطی می­شود.

کارشناس جبهه رسانه فرهنگی انقلاب اسلامی درباره شرطی سازی کاربر بازی­های رایانه­ای خاطرنشان کرد: بازی «یا مهدی» پروژه ای برای شرطی­سازی است که از سوی دشمنان اسلام ساخته شده است؛ در این بازی وقتی شخصی وارد صحنه بازی می­شود، آن فرد تیرانداز با بکار بردن کلمه «یا مهدی» یا کلمه «لا اله الا الله» طرف مقابل را می­کشد.

وی اظهار داشت: ترویج خشونت در بازی­ها و آزادی و زندگی در دنیای مجازی از دیگر مسائلی هستند که در بازی­های رایانه­ای به نمایش گذاشته می­شود و آثار مخربی را بر روی کاربر می گذارد.؛ بازی GTA از این نوع بازی­ها است.

مدیر عامل مؤسسه فرهنگی هنری خواجه نصیرالدین طوسی تصریح کرد: یک سناتور آمریکایی گفت که بازی GTA قطعا باید در آمریکا ممنوع شود و در برزیل نیز این بازی ممنوع شد و در خیلی از کشورهای دیگر یا ممنوع است و یا رده سنی برای آن مشخص شده است.

 

نباید از صنعت بازی­های کامپیوتری غافل شویم

ضابط درباره اهمیت صنعت بازی های رایانه ای و پرداختن به آن گفت: صنعت بازی کامپیوتری قطعا در آینده رشدی خواهد داشت که در آینده از غافل بودن از این صنعت پشیمان خواهیم شد؛ این صنعت ارزش آن را دارد که به آن بها دهیم؛ چه جای کار دارد که روی این صنعت کار کنیم؛ صنعت بازی­های رایانه­ای در آمریکا به عنوان دومین صنعت پول ساز آمریکا است و سومین صنعت پول ساز دنیا است.

کارشناس جبهه رسانه فرهنگی انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه در ایران به صنعت بازی­های رایانه­ای اهمیت چندانی داده نمی شود، خاطرنشان کرد: آمریکا برای یک بازی کامپیوتری­اش 900 میلیارد تومان هزینه کرد، در صورتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران امسال 4 میلیارد تومان بودجه اختصاص داده است.

 

حکم رهبر معظم انقلاب درباره استفاده از شبکه های اجتماعی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حکم رهبر معظم انقلاب درباره استفاده از شبکه­های اجتماعی، اظهار داشت: با این همه قدرتی که در زمینه شبکه های اجتماعی دارد و کار می کند، خود ما داریم به این شرکت ها کمک کنیم؛ طبق حکم رهبر معظم انقلاب اگر ورود به نرم افزار یا داشتن اکانت در آن نرم افزار به آن شرکت کمک کند و آن شرکت دشمن مسلمانان باشد، قطع چنین کاری حرام است؛ این مسلم است که اسرائیل و آمریکا دشمنان مسلمانان هستند و در سراسر دنیا دارد انسان ها و بچه های مظلوم را شهید می­کند.

مدیر عامل مؤسسه فرهنگی هنری خواجه نصیرالدین طوسی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این­ چرا یک بازی کامپیوتری خارجی شبیه این GTA تولید شده و پر فروش می­شود و بازی کامپیوتری ایرانی تولید شده و فروش ندارد، تصریح کرد: شرکت اکتیویشن با 17 هزار کارمند با سرمایه کلانی بازی تولید می کند که قیمت واقعی آن 180 هزار تومان است و وقتی  کپی رایت می­شود و به قیمت 5000 تومان به فروش می رسد، در این صورت چه کسی می آید بازی علمیات انهدام ساخته یک ایرانی را به قیمت 6000 تومان بخرد.

ضابط درباره القای تصور غلط نسبت به ایران و اسلام از سوی دشمنان گفت: تصورات غلطی نسبت به ایران و اسلام در اذهان مردم سایر کشورها وجود دارد؛ امروز از نظر اذهان عمومی ایران یک تهدید به حساب می­آید؛ چندی پیش در یکی از سایت­­ها یک نظرخواهی برگزار کرده بود که هر کاربری نظر خود را درباره یک کشور بدهد؛ پس از انجام نظرخواهی­ها، هر کاربری نظری را درباره کشور مورد نظر ارائه داده بود که در این میان از کشور ایران به عنوان یک تهدید یاد شده بود؛ این مسأله را گفتم که بدانید باید در این زمینه کار کرد و باید منابع را جمع آموری کنیم و به تولید محصولات مربوطه بپردازیم.

 
خبرگزاری رسا ساخت بازی-های کامپیوتری توجیهی برای شروع جنگ است